Om meg

Jeg er en strikkeglad dame som bor i nærheten av Nesttun, litt sør for Bergen by. Jeg er lykkelig gift med Otto, og vi har 3 voksne barn.
Håndarbeidsinteressen min har egentlig alltid vært der, men den har tiltatt med årene.
Nå er jeg vel det man kaller lidenskapelig opptatt av håndarbeid.
Det er strikking som har blitt min «greie». Jeg har strikket jevnt og trutt fra ungdomsårene av, og interessen for strikking og planer om strikkeprosjekter bare øker og øker…
Jo mer jeg lærer, jo gøyere blir det. Og travlere og travlere blir det å få gjennomført alle planene.
Jeg foretrekker å bruke tynne strikkepinner og dertil passende ullgarn.
Ellers skal det nevnes at jeg er med i en studiering i regi av Os Husflidslag. Der lærer jeg å veve.
Håper noen av dere finner glede i å kikke i min håndarbeidstråd her inne!

5/06/2014

Pulsvarmere i vevstrikk

Siste helgen i mars var jeg på årsmøtet til Hordaland Husflidslag.
Der lærte jeg å strikke vevstrikk.

Resultatet ble pulsvarmere i herlig solgul farge ispedd litt lysegrønt og lyseblått  :)

Fant en grei instruksjonsvideo på YouTube.
Jeg strikket pulsvarmerene i rundstrikk på strømpepinner, så jeg slapp å strikke fra vrangen.

Enkle huskeregler: 
1. Du skal alltid strikke med den fargen som du ikke har på pinnen fra omgangen før.
2. Du skal alltid strikke den masken som bare ble løftet av i forrige omgang.

Tips:
Bruk gjerne tykkere pinner enn du normalt ville gjort med garnet. Vevstrikk blir nemlig litt fast og kompakt.
Jeg har brukt Smart-garn og, om jeg ikke husker feil, pinner 4mm. Event. var det 3,5mm. 
(At jeg aldri lærer meg å notere slikt....!!!)
Maskeantallet må være delelig med to.

3 kommentarer:

  1. Mykje jobb, men lekket resultat! Sikkert og visst!

    SvarSlett
  2. Det er ein teknikk eg ikkje har prøvd ennå. Pulsvarmerene dine blei kjempefine!

    SvarSlett
  3. Stilig, desse likte eg. Litt retropreg over dei. Og det virka ikkje så innvikla, sånn teknikkmessig, som det såg ut!