Om meg

Jeg driver med litt ulike teknikker -i hovedsak strikking, spinning, veving og nupereller.
Håper noen av dere finner glede i å kikke innom bloggen min!

5/24/2013

Himalayatøfler

Jeg er typen som enten går barbent eller med ullsokker. 
Veldig sjelden jeg har "kjøpestrømper" på foten.

På denne årstiden vil jeg ofte bare ha en liten sokk på meg, og da er Himalayatøflene veldig kjekke.
Nå har det seg slik at det nesten er tomt for slike sokker i skuffen for tiden, så det er på tide å strikke opp noen nye par.


Første par ut er strikket i 4-trådet Regia på pinner 2,5. Det gikk med 35g tråd.
Mønsteret til disse kjekke småsokkene finner du her.
Jeg har lagt opp litt flere masker enn oppskriften tilsier. Da blir åpningen over vristen litt videre. 
I tillegg har jeg heklet en fastmaskerad rundt kanten for å få litt bedre hold.

Under foten er sokken strikket sammen.
Nå er det ulike måter å gjøre det på. Jeg foretrekker å løfte av masken på pinnen nærmest meg (løftes av som om jeg skal strikke den rett) , strikke masken på pinnen lengst fra kroppen vrang, for deretter å løfte første masken over den vrangstrikkete. Masken jeg sitter igjen med på pinnen løfter jeg over den neste masken jeg får når to nye masker er strikket sammen.
Synes jeg får et helt greit resultat sånn synsmessig, og i tillegg blir "sømmen" flat og fin.


Et nyinnkjøpt nøste med Regia Silk ligger og venter... 
Foruten 20 % silke inneholder det 25% polyamid -altså skulle det passe supert til slike sokker.

4 kommentarer:

  1. Så enkel og fine de var. ;))

    SvarSlett
  2. Desse er veldig kjekke. For meg som er frysepinn, er mønsteret perfekt til nattsokker, samt til å trå nedi støvler og slikt, viss tjukkelabbane blir for tjukke ;)

    SvarSlett
  3. Disse ser jo bare så fluffy og gode ut da :) ...hmm, kan jeg få til noe slikt tro? de var veldig fine Sølvi :)

    SvarSlett
  4. Desse var veldig artige, og eg må nok studera den metoden du har brukt under foten endå nøyare. Den gav et veldig fint resultat.

    SvarSlett